Followers

Monday, September 26, 2011

Tafsir Mimpi.....



“HAKIKAT MIMPI MENURUT ISLAM”


Sesungguhnya Nabi SAW mengadap sahabat-sahabatnya selepas solat Subuh seraya bertanya, “Adakah terdapat salah seorang dari kamu yang telah bermimpi pada malam tadi.”
Riwayat Muslim.

Apa itu mimpi?

Mimpi adalah gambaran yang dicipta Allah dan dilihat manusia di dalam tidur mereka.

Apakah jenis mimpi?

Mimpi mempunyai 3 jenis:

1. Gambaran yang diciptakan Allah sebagai alamat kepada perkara lain sama ada
yang akan datang ataupun yang sudah berlalu.

2. Gambaran terhadap yang berlaku ke atas si empunya diri sebelumnya sehingga
terbawa-bawa di dalam tidur.

3. Gambaran yang dimasukkan syaitan ke dalam tidurnya bertujuan menakut atau
menyedihkannya.

Apa dalilnya?

Nabi SAW bersabda: “Mimpi tiga jenis:

1) Mimpi yang benar sebagai berita gembira dari Allah.

2) Mimpi menyedihkan daripada syaitan.

3) Mimpi yang berkaitan dengan apa yang berlaku kepada dirinya.”
Riwayat Syaikhani

Apakah beza mimpi yang benar dan mimpi biasa?

Mimpi yang benar berasal dari Allah manakala mimpi biasa terutamanya mimpi buruk
datang dari syaitan.

Bilakah waktu yang paling benar mimpinya?

Malam: Pada waktu sahur. Ini kerana waktu tersebut rahmat dan keampunan dari
Allah dan diamnya syaitan.
Siang: Pada waktu ‘qailulah’ (waktu yang disunatkan tidur sebelum tergelincir
matahari; bermakna masuknya waktu solat Zuhur).

Apakah dia mimpi buruk a.k.a nightmare?

Semuanya adalah angkara gangguan syaitan.

Nabi SAW bersabda bahawa: Mimpi ada tiga jenis: “Antaranya permainan syaitan untuk
menyebabkan anak Adam menjadi sedih.” Siapakah yang mimpinya paling benar?

1. Para nabi: Semua mimpi mereka benar-benar belaka.

2. Orang soleh: Selalunya benar.

3. Selain mereka: Kadang-kadang benar dan kadang-kadang sebaliknya.

Mimpi mu’min lebih benar dari kafir.
Mimpi alim lebih benar dari si jahil.
Mimpi orang tua lebih benar dari orang muda.

Setiap manusia mimpi mereka bergantung kepada jiwa agama mereka. Akhlak mereka.
Keadaan dan sifat mereka!!!

Apakah adab-adab jika bermimpi mimpi yang benar?

1. Pertamanya, hendaklah mengucap “Alhamdulillah” dan memuji Allah.

2. Mengkhabarkan berita gembira tersebut kepada orang yang berautoriti untuk
mentafsirnya.

3. Menghebahkan kepada mereka yang menyayangi anda dan bukan yang memusuhi
anda.

Apakah adab jika bermimpi buruk?

1. Anda mesti ber’istia’zah’: Mengucapkan ‘A’uzubillah…dari sebarang kejahatan
mimpi itu.

2. Istia’zah dari gangguan syaitan sebanyak tiga kali.

3. Ludah ke sebelah kiri (syarat sahaja). Untuk menghalau dan menghina syaitan
yang datang mengacau. Kiri,kerana ia tempat yang tidak baik dan tiga kali kerana
menggambarkan kesungguhan….

4. Tukar posisi tidur. Dari kanan ke kiri atau sebaliknya. Bila kita mengubah posisi
bermakna kita mengubah gambaran yang terdapat di dalam mimpi. WAllahu
a’lam!!

5. Terus bersolat. Untuk mendekatkan diri kepada Allah.

6. Jangan menghebahkan kepada orang ramai.

7. Jangan cuba mentafsir sendiri mimpi tersebut. Rujuk kepada ahlinya.

Apakah hukum bertanya berkenaan mimpi?

Hukumnya adalah sunat. Sekiranya bertanya dapat pahala. Kalau tak tanya pun tak dapat
dosa…Jadi apa lagi…bertanyalah anda jika tidak tahu! Ini kerana mengikut perbuatan
nabi SAW!

Apakah hukum orang yang menipu apa yang dimimpinya?

Haram dan berdosa. Apakah adab seseorang yang ingin mendapat mimpi benar?

1. Jangan melambatkan tidur selepas solat Isyak.

2. Berusaha untuk tidur dalam keadaan wuduk.

3. Mula tidur di atas lambung kanan dan berbantal di sebelah kepala kanan.

4. Baca doa sebelum tidur dan berzikir sekadarnya sambil menunggu waktu tertidur.

a. Antaranya: Tadah tangan dalam keadaan duduk dan baca 3 Qul. Tiup di
tangan sehingga habis nafas dan sapukan di seluruh badan. Mula dengan
kepala, muka dan seluruh tubuh. Sapu tiga kali.


p/s : Saya mimpi benda yg sama 2 mlm berturut-turut.....biler search dlm internet...alamat yg tak baik jugak....saya berdoa semoga Allah menjauhkan saya dan keluarga saya dari benda-benda yang tak baik itu.....amin....tolong doakan saya jugak....:(

Friday, September 23, 2011

Hari Raya 2011



Rasanye mmg dah lambat saya nak publish cita pasal hari raya 2011.....hehhhehhehehe...mood nak mengarang tak timbul2 dlm dari sy....:)....campur dgn busy melayan twin.....walaupun dah basi tapi sy cita gaklah pasal hari raya saya bersama keluarga tersayang.......sbb semua org ada cita pasal hari raya takkan blog sy takde pulak kan...tak acilah.....:P

Tahun nie saya beraya kat S.Alam Selangor.....patutnye tahun ni sy beraya kat trg.....tapi disebabkan tahun lepas sy sarat mengandung si twin.....tak dapatlah sy beraya di s.alam...tak sanggup wei nak tempuh perjalanan 8 jam dgn perut memboyot.......huhuuuhuhuhu.....
dan yang paling bestnye.....saya akan beraya 2 tahun berturut2 di s.alam sebab nak kembalikan rotate balik kg pada yang normal.......hehehheheehhe...tak faham.....takpelah biar sy saja yang faham.....:)

Agenda di hari raya pertama......duk umah tunggu org dtg umah......ditambah dgn mals nak gi raya umah org sebab makanan di rumah pun byk.....biler dah mkn banyak2.....badan pun rasa berat...mata pun rasa ngantuk....hehheehhe


family tersayang...along family je takde...sbb beraya di perak


1st raya bagi twin.....happy!



kakak n adik


buah hati pengarang jantungku....
harta2 yg tak ternilai tuk saya dan hubby

me n hubby tercinta......warna tema tahun 2011 grey


Raya kedua.....pagi2 lagi saya dan keluarga serta adik dan mak saya telah bertolak balik ke kg saya di Pasir panjang......sungguh ramai sekali mak2 sedara dan sepupu yang dtg beraya kat umah mak andak....best....perjumpaan setahun sekali....



on the way balik kg.......


betapa saratnye keta.......nak kena beli kereta besar nie....huhuhuhuhuhu :)


kakak yang suka posing......


Raya ketiga....pagi2 lagi kita org gi beraya kat umah sedara mara sekitar k.l....klang.....n banting....peh! penat giler...balik umah tido...zzzzzzz

Raya keempat tak gi mana2...sebab mlmnye sy dah bertolak balik ke trg.....but pagi tue sempat gi raya umah pak teh kat seksyen 24 s.alam.....

oklah......setakat nie je citer raya tuk tahun 2011...berjumpa kiter lagi di citer raya 2012....hehhehehehheheh


p/s raya ketiga n keempat tak ambik gambar sebab malas dah nak bergambar....makan lagi sodap......

Tuesday, September 6, 2011

Aishiteru



i like this song................

Monday, September 5, 2011

Shooping Raya.................

ibu n abg syamil nak gi shooping....

i Like shooping..............especially shooping raya.....coz aku akan mmbeli apa saja yg aku berkenan...kuang...kuang....en hubby tak terkata....dia hanya melihat saje.....suruh pilih baju anak lelaki pun tak tahu..........ish...ish...takpela..biar pn wife yang beli apa saja yg dia berkenan tuk anak laki n pompuan nye yea......

disebabkan tahun nie aku beraya di S.alam.....maka shopping raya saya pun last minute.......dah balik s.alam baru shooping...kat trg mmg tak pergi langsung mana2 shooping complek.....(ceh mcm byk benar shooping compleks kat trg).......

mendarat saja keta aku kat s.alam....esoknye aku pun ajaklah my hubby gi ariani n fareeda butik cari tudung kat seksyen 7.....ramai sungguh org kat ariani butik.....berkenanlah 1 tudung....
kat fareeda butik tak ramai org....heran jugak...rupa2nye....tudung fareeda byk takde stok.....tapi beli gak lah tudung kanak2 tuk syasha.....sampai kat counter nak bayar...jumpa MAWAR model tudung fareeda....tebal giler solek.....comel jugak....aku pun tanyelah dia....ada tak tudung warna kelabu.....dia pun terus gi ambik kat store.....rupa2nye..diaorg tengah gosok stok tudung2 baru....suke la i dah dapat tudung idaman i.......huhuhuhuhu

Besok harinye gi shooping kat jaya jusco bukit tinggi..pagi2 kita org dah tunggu kat depan pintu masuk jaya jusco..kuang2....tapi yang tak bestnye..banyak kali mak aku tepon suruh balik....sebab baby twin mengamuk2.......terpaksalah dipendekkan waktu bershooping....aku sempat gak sebat kasut clarks.....harga tak yah citalah...tapi puas hati.......hehehhehehehhe

Raya tahun depan lak kita shooping sakan lagi.......huhuhuhuhuhu....