Followers

Monday, September 28, 2009

Cerita di Hari Raya.....

Hari Raya pada kali ini aku menyambutnye di Kg. Bukit Chempaka Kuala Terengganu....sbb mengikut kiraan dan angka giliran mmg berhari raya di rumah mak mertua le....tahun nie sudah 5 tahun aku menyambutnye bersama suami tercinta (chewah...phewittttt...)4 tahun bersama anak dara tersayang syasha syarafiena dan kali pertama bersama anak teruna tersayang Syamil syarafuddin...so persiapan dgn anak teruna mmg lebihla....sbb syamil kali pertama menyambut hari raye....seronok mmg seronok sbb duduk kat kg kan.....so macam2 yang perlu dibuat untuk memeriahkan syawal kali nie....pasang pelita keliling rumah....pasang lampu kelip2 kat keliling rumah....bermain bunga api....dan macam2 lagi...... Juadah hari raya kali nie....mak mertua telah menyediakan nasi beriyani yang tak berape nak beriyani...hahhahha....nak buat tak tahu nak buat.....sian pulak......dan soto tak berape nak soto gak.....sbb tak cukup bahan2nye.....takpelah asalkan boleh dimakan.......dan yang bestnye tahun nie kami telah menyedikan sate 300 cucuk.....aku order je sate nie dgn org kat ofice aku.....malam raye baru hubby aku n konco2 membakar sate pulak......sampai pukul 01.00 pagi jugaklah.....sate punye pasal........
Aktiviti di Hari Raye :


Raya Pertama
Balik dari sembahyang raye......ramailah sedara-mara yang dtg nak beraye kat umah mak mertua ku itu...sbb rumah mak mertuaku berdekatan dgn surau.....so org balik sembahyang raye...terus serbu umah mak mertua........penatlah jugak buat air dan membasuh pinggan.....lepas abis org beraye...giliran kitalah pulak berhari raye dirumah sedare mare....tak payah nak naik keta...jln kaki 2 minit sampai dah...hahhhaha...mana taknye...sedare mare keliling rumah jea.....petang hari raye gi jln ke felda bukit bading.....umah pok long hubby.....sampai maghrib baru sampai umah......mlm tue.....kemas beg lah pulak.....sbb besok aku akan pulang ke s.alam selangor....yea...yea...penat2 pun kemas jugak...sbb nak balik kg kitalah katakan.....



abah n mak mertua


adik beradik hubby


family hubby

hisyam n family

aku n family.........

aku n anak-anak tersayang

Syasha Syarafiena

Anak-anakku...


Family-family hubby


Tok Hubby yang disayangi...........sayang ke...huhuhu

Raya Kedua
Kononnye lah nak bertolak selepas subuh...tapi tak terbangun...almaklumlah penat sampai tak terjaga....siap punye sipa bertolak pukul 10.00 am....on the way anak2ku bikin pening kepala...2-2 tak tido...ke hulu hilir dlm keta.......penat nye rase.....berhenti rehat kat atas highway....n sampailah s.alam pukul 07.00pm...lega rasanye....lepas aku sampai mak andak aku pulak datang n bermlm di rumah.......riuh rendah dgn suara budak2 + mak budak....tepat pukul 12.00am tidolah sampai besok pagi.......



Budak nie dalam keta bikin pening kepala....

Raya Ketiga

Tak ada aktiviti yg nk dibuat..nak gi raye...tunggu kakak aku balik dari perak..sbb nak gi raya sama2.....so apa lagi buat tahi matalah.......tido n tido......zzzzzzz.....

Raya Keempat
Hari nie seperti yg dijanjikan kami sekeluarga pergilah berhari raya ke rumah sedara mara.....mula2 gi rumah pak teh yang terletak di Seksyen 24.......lepas tue umah Pak ngah kat Taman Sri andalas Klang......dan last sekali umah mak ucu kat Banting selangor.......tak larat dah nak gi raya sbb masing2 dah kepenatan.....balik rumah mak ucu kelaparan...nasib baik ada kedai buka.....so makanlah kat restoran kat bandar banting tue......sampai umah dah maghbrib......time to sleep......zzzzz.



anak daraku

posing lagi.........

meh gambar dgn kakak.......

posing dlm kete...sblm beraye


menjamu selera dirumah pak teh


posing dulu n my sis


comel la landskap......ambil pic dulu

umah pak ngah

merehatkan diri n minda

umah mak ucu.........pak long's n mak long's

ayong n syamil......

kelaparan.....


sabar menunggu.....

nasi goreng.......nyum...nyum...

tom yam.......

si budak botak

apalah pak ucu nie asyik ambik gambar aku jea.....

my sis n mom.....

Raya Kelima
Hari untuk pulang ke terengganu.....sepupu dtg beraya kat umah so terbantutlah nak bertolak awal......lepas tu mak aku suruh tunggu ia nak masak ayam pulak....nak bawak bekal..mmg stiap kali balik mak aku kan bekalkan makanan tuk makan di highway nnti....akhirnye....kali bertolak pukul 11.00am.....kami singgah di Raub Pahang rumah wan kepada hubby aku dalam pukul 2.00pm.....duduklah berehat sambil makan tengahhari....takde org kat umah wan...tinggal wan seorang saja....terpaksalah aku masak 1 lauk kerana nak makan yang berkuah.....masaklah ayam masak lemak.....wan ingatkan kami bermalam kat situ...bila tgk kami bersiap nak balik dia pun terkejut......nak buat mcm mana besok cuti tak mengizinkan untuk lebih lama kat situ....bertolak balik dalam pukul 06.30pm......akhirnye sampai lah Kuala Terengganu pukul 03.00am......penat giler......nasib baik syamil n syasha angkat dari keta tidur.....klu tak naya kat aku.....zzzzzz


Senyum ada makna tue.....


syasha n syamil kepanasan di umah wan.....

model yang tak diiktiraf oleh agensi model :

Raya Keenam
Aku terjaga sebab syamil yang kejut....mentang2lah..dia tido awal mlm semalam......awal pulak dia jaga pagi nie.....kejut semua org suruh main dgn dia.....mandi-manda...pergi sarapan kat umah mak mertua....lepas tue.....pergilah umah mok de....tolong-tolong apa yang patut sbb malam nnti anaknye...k.long nak nikah...nikah saja...majlisnye mungkin 24.10.2009.......aku macam biasalah kejenye menghias bilik pengantin.....mekapkan pengantin....pengantin pun tak nak mekap tebal..so aku mekap yang biasa jelah.....chewah....macam profesional je...hahhahha....mak andam tak diiktiraf.....hahaha.....dengan sekali lafaz jea...sahlah Siti Sujaihah menjadi isteri kepada Mohd Fadhly.....penat lagi...balik tido....zzzzzz




Serba hijau......


3 dara......


akad nikah di surau...


saat2 ijab dan qabul...


snap....

khutbah nikah....


fuh....ramainyee....org


batal air sembahyang


Pengantin Baru.....

Raya Ketujuh
Ingatkan hari nie nak mengemas rumah.....sebab rumah aku dah macam tongkang pecah....dgn kain baju tak basuh......tak lipat....huhuhuhu.....tapi last-last....aku pergi beraya kat Kuala Berang....berkonvoi dgn adik ipar aku....pergi umah terbuka kawan abg aku.....n pergi umah kawan2 aku....balik umah dah nak maghrib...tgk sajalah umah bersepah....ialah penat....takde org nak tolong aku mengemas......mlm pergi umah mak mertua aku pulak...sbb mak mertua aku nak jamu pengantin baru makan laksa....n tunggu adik ipar aku nak balik ke Kuala Lumpur pukul 12.00mlm.....balik umah tido........zzzz........Besok kejeeeeeeee...malasnyeeeee....... Sekian Cerita ku di Hari Raya 2009...........






No comments: